DIŞ TİCARET İSTİHBARATINDA HEDEF PAZAR SEÇİMİNE DİKKAT

  • <%=haberItem.BASLIK %>
1 Haziran 2021 Salı

ULUTEK Teknopark tarafından  organize edilen webinarda sunum yapan Ticari Bilgi ve İstihbarat Danışmanı Yaman Koç, savaş sanatına benzettiği dış ticaret için istihbarat çalışmasının kritik önemde olduğunu söyledi.

ULUTEK Teknopark ev sahipliğinde Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası, Bursa Uludağ Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi ve Yaman Koç Danışmanlık iş birliği ile teknopark bölgesindeki firmalar için ‘Dış Ticaret İstihbaratı’ webinarı, çevrimiçi olarak gerçekleştirildi.

‘SADECE FUARLA SONUÇ ALINMAZ’
Türk firmaların ihracatta hangi engellere takıldığıyla ilgili bilgiler aktaran 
Yaman Koç Danışmanlık Şirketi Kurucusu-Ticari Bilgi ve İstihbarat Danışmanı Yaman Koç, “90’lı yıllardan itibaren dünyada müthiş bir hiper rekabet ortamı başladı. Dolayısıyla daha sert bir coğrafya ile karşı karşıyayız ve bu, pandemi nedeniyle daha da keskinleşti. Bunun için yapılan hataları gözden geçirmeliyiz. Firmalarımız ne yazık ki hedef pazar tespiti yapamıyor. Bizim dış ticaret istihbaratında birinci meselemiz hedef pazarları doğru tespit edebilmek. Hedef pazarları doğru seçemezseniz tüm dünyaya mal veya yazılım satmaya çalışırsınız. Ama mesele, bir hedef seçerek o hedefe kitlenmektir. Bunun da matematiksel ve istatiksel bakış açısı söz konusu. Bunun dışında firmalarımız, sadece fuarlara katılarak sonuç almaya çalışıyor. Devlet yardımları hakkında yeterli bilgiye sahip değiller, rakiplerini tanımıyorlar ve bu yüzden de strateji ve plan oluşturmada eksiklikler yaşanıyor” diye konuştu.

‘İLETİŞİMİN SİLAHLARINI KULLANMALIYIZ’
Dış ticaretin savaş sanatına benzediğini de ifade eden Yaman Koç, “Bu sanatın üç ayağı var. İstihbarat, iletişim ve strateji. İstihbarat ve strateji, bir paranın iki yüzü gibi. İstihbarat, hedef odaklı operasyonel bir bilgidir. İstihbaratı bilgiden ayıran noktası, istihbaratın eylemsel bir bilgi oluşudur. Eylemde kullanmayıp o bilgiyi depoluyorsan bu, bir bilgidir. Strateji ise gücümüzü kullanma sanatıdır. Strateji ve istihbarat, birbirinin eksikliklerini tamamlar ve bir bütündür. İletişim ise kullanacağımız araçlardır. İletişimde bizim 15’e yakın silahımız var ihracat pazarlamasında kullandığımız. Dolayısıyla bu silahlar, yazılım için de aynı; bir ürün için de aynı. İş, stratejileri aslında savaş stratejistlerinin teorilerini alıp bunları parça parça yorumlamaktan ibarettir. Esas stratejiyi öğrenmek isteyenler Sun Tzu’nun ‘Savaş Sanatı’ kitabını mutlaka okumalılar. Kitapta ‘Kendini, rakibini ve alanını bil. Bütün savaşlardan muzaffer çıkarsın. Esas olan savaşmadan kazanmaktır’ mesajı verilir. Bu eser, mutlaka başucu kitabınız olmalı” dedi.